Genieten in Brazilie

18 december 2015 - Praia Do Forte, Brazilië

Op een strandbedje, met achter mij het zwembad en voor mij de top van palmbomen met daarachter de turquoise blauwe zee typ ik dit, terwijl er een zacht windje door m'n haren waait.

Inderdaad, perfecter hadden we deze reis niet af kunnen sluiten. Zo lekker om weer in de warmte te zijn en de zon te voelen na alle kou en wind in Patagonie!

We hadden besloten; nou ja, eigenlijk was het Henks idee, hij is namelijk meer van het budget, om de laatste dagen van de reis een iets luxer hotel/ pousada te nemen. Nou daar was ik het uiteraard mee eens!

Dus toen we aangekomen waren, werden we opgehaald door de pick up service van onze pousada. De vrouw sprak geen Engels en een klein beetje Spaans, dus dat communiceerde fijn :-).

Eenmaal aangekomen was daar Mario, de nachtbewaker en die bracht ons naar de kamer. De pousada had uitzicht op het historische centrum, wat ook op loopafstand was. Wel lazen we overal, en hoorden we van iedereen, dat je het historische centrum niet mag verlaten. Santiago heeft het hoogste aantal berovingen (met name toeristen) van heel Brazilië. Daar wilden we natuurlijk niet aan mee werken. Mario legde ons uit (in het Portugees, wat je met veel moeite wel begrijpt, omdat het toch wel veel op Spaans lijkt), dat we 1 weggetje omhoog mochten nemen, namelijk daar waar politieagenten staan te posten op de hoek.

Wij denken dat het een deal was, aangezien elke ochtend 3 tot 4 politieagenten kwamen ontbijten, compleet met geweren, pistolen en kogelvrije vesten. Die aten dan ook echt alles op, maar ik denk dat ze dat als soort van afspraak hadden, opdat op die hoek een politieagent staat om de mensen van de pousada te beschermen. Nou ja, best prima.

Salvador was een geweldige stad; overal muziek en gezelligheid, met name trommels en drums; zelfs als we even aan het bijkomen waren bij het zwembad (jaja, beetje meer luxe he), hoorden we de drums nog. Salvador deed me een beetje herinneren aan Willemstad; met overal gekleurde huisjes. Alleen de gekleurde kerkjes, die zijn wat minder te vinden in Willemstad (Curacao). We genoten van de straatjes, de gekleurde huisjes, het lekkere eten en de caipirinha's. Op advies van Oswald en Ineke bleven we tot dinsdag avond en inderdaad; dat hadden we niet willen missen. Heel Salvador en de toeristen komen er op af, en het plein verandert in een soort braderie; met overal barbecuetjes, live muziek met een sambaband en overal tafeltjes en stoeltjes, waar je caipirinha's voor 1,25euro kan bestellen, of een verse kokoksnoot voor 75 cent. Wat wil een mens nog meer?!

De laatste dagen wilden we graag doorbrengen op een rustig eiland voor de kust van Salvador, alleen bleek dat nogal een logistieke uitdaging. Dus veranderden we ons plan, en gingen we naar een rustig strandplaatsje. We zochten een pousada uit aan het strand, met zwembad en inclusief ontbijt; HEERLIJK! Hier hebben we al twee nachten doorgebracht en wat heerlijk; de hele dag een beetje chillen in de hangmat, boekje lezen, zwemmen in het zwembad, een duik nemen in de roege zee met hoge golven; genieten!!

De eerste dag gingen we los met de (in El Salvador gekochte) gepro van Henk; wat gave foto's en filmpjes opleverde. Dag twee wilden we dat weer doen, alleen was ik zo handig om de pro van de ene in de andere hand te doen, alleen met die hoge golven.. Je voelt m aankomen, hij glipte uit m'n hand. De stroming is zo sterk, dat ie zo weg was.. Zooo kloten.. Niet alleen van de pro, maar nog meer van alle filmpjes en video's die erop stonden. Een deel hebben we, maar lang niet alles.. Kloten..! De zee had ook al mn haarbandjes opgegeten.

Net hebben we ook even gezwommen en we zagen iets geks drijven. Ik dacht eerst dat het een kapotte zonnebril was, Henk dacht dat het een kwal was.  Toen bedacht ik me ineens dat ik zoiets tijdens m'n studie gehad had; een Portuguese warship... Dus wij dat ding met een stok eruit halen; lange tentakels dat dat ding had!!! En net even gegoogled en bah, het is er dus echt een; een Portuguese warship... Een kwal die dus dodelijk kan zijn, al is dat zeer zeldzaam. Dus nu maar even het zwembad in dan :-).

Wij gaan zo nog lekker even een strandwandeling maken en genieten van de laatste dagen. 21 december vliegen we en dinsdag, een dag later, komen we dan aan. Henk heeft wel enorm zin om naar huis te gaan, ik iets minder.. Maar dat heb ik altijd al gehad. Ach ja, nog niet aan denken en nog even ULTIEM genieten!

Tot gauw!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ineke:
    18 december 2015
    Lieve henkymartine
    Wat een heerlijk romantisch warm zonnig gezellig ontspannen einde van een prachtreis!!
    En tja dan word je toch beroofd van een fotofilmapparaat ...heel jammer van die ene grote golf maar jullie er heelhuids uitgekomen gelukkig en nog een paar foto s over van eerdere plekjes toch..?!
    Ik kijk uit naar dinsdag hoor henk!En Martine neem alles gewoon mee hiernaartoe we zullen ademloos toehoren
    geen twijfel mogelijk
  2. Gé Zwols:
    18 december 2015
    Hallo lieverds,

Gelukkig dat Henk wel zin heeft om naar huis te gaan. Dan zien we op Schiphol tenminste één blij gezicht, ha ha. En wij vinden het heerlijk dat jullie straks weer in de buurt zijn. Martine, voor jou went het wel weer. Er zijn straks weer genoeg nieuwe dingen die je aandacht vragen en je hebt hier veel mensen die je graag willen zien en jullie verhalen willen horen.
    Geniet samen nog van het mooie weer en de prachtige omgeving. En ........niet meer met apparaten het water in, heel erg sneu voor Henk!
    Veel plezier nog en tot dinsdag. Dikke kus, mam
  3. Bianca:
    19 december 2015
    Xx nogmaals goeie reis! Tot snel!
    Enne: laatste dagje volop genieten!
  4. Sandra:
    20 december 2015
    Wouw! Heerlijke afsluiting, goed gedaan en goed dat jullie daar nog een paar centjes voor bewaard hebben.
    Hele goede vlucht terug en heel veel sterkte met de jetlag, letterlijk en figuurlijk-nog niet aan denken-xxx
  5. Vivien:
    20 december 2015
    Wat zal ik de verhalen gaan missen !
    Heel goede terugreis, gelukkig ligt hier geen sneeuw en ijs