Mooi Mexico

4 oktober 2015 - Chetumal, Mexico

Allereerst Henk's impressie van afgelopen dagen, daaronder komt die van Martine.

Henk:

Wekker gezet om 07:00 om onze dag te beginnen in de maya ruines in de stad Palenque, om 08:00 werden we opgehaald door een collective tour die we de dag ervoor geregeld hadden voor 400 MP (20€ samen).
Om 08:15 was er nog niemand, om 08:30 keken we elkaar aan met dezelfde vraag in de ogen..... Hadden we  maar meer geld ingezet voor een officiële tour :)

Rond 08:50 werden we pas opgehaald, in de auto hadden we dezelfde gevoel weer. Maar om een lang verhaal kort te maken, we bleken een tour geregeld te hebben enkel met transport.

Voorbij de ingang werden we beiden verrast door de mooie locatie met eeuwenoude maya bouwwerken. We hadden een gids die de geschiedenis vertelde over deze prachtige stad. Ook liet ze ons veel stucwerk zien en mochten we plaats nemen op 1 van de 3 tronen van pakal de grote (wc).

Na een een uur rond gedwarreld te hebben door de grote stad hebben we onze tour vervolgd in de bossen van Palenque.
Gelijk werden we verwelkomd door een aap. Ons werd verteld dat 15% maar ontgonnen is en dat de rest nog tussen de jungle ligt. Na een half uur vervolgden we onze weg richting de watervallen hoog door de bergen. Onze rit zou een dik uur duren. Het leek wel of Schumacher uit zijn coma gekomen was; onze bus chauffeur reed met 60 km door de bochten, wat een rit.

Daar aangekomen bleek dat door de hevige regenval het water niet blauw was maar bruin. Ondanks dat was het een geweldig gezicht en mooi om deze dag zo af te sluiten.

Volgende dag hebben we de bus gepakt richting San Cristobal de las Casas, een rit van normaal 5 uur duurde 9 uur dit vanwege verschillende protesten met roadblocks.

Een uur voor aankomst reden we de bergen in  niet wetende dat we op een hoogte van 2.2 km zaten. Ik keek naar buiten en waaaaaauw dacht ik, we zitten letterlijk en figuurlijk in de wolken, wat een uitzicht.

Wat me enorm opviel waren de kinderen die tot laat nog aan het werk waren, dat voelde niet prettig kan ik je vertellen. De volgende dag ging Martine helemaal los op de markt, tas na tas werd er gekocht.
Dezelfde dag nog reden we richting snt juan daar bleek een kerk te liggen waar ze dagelijks allerlei offers deden vooral met kippen of hanen. We verlaten San Cristobal met een busrit van 15 uur; de lange broeken en truien kunnen weer de tas in.

Martine:

De vorige blog was ik nogal negatief over Merida, maar ik moet wel zeggen dat het leuk was dat we er op zondag waren; er was een markt, met allemaal leuke tentjes, er werd gedanst en er waren veel locals te vinden. Toch was 1 dag genoeg; dus wat zouden we met de andere dag kunnen doen?

Na gegoogled te hebben, kwamen we tot de conclusie dat het een kookcursus moest worden. Na een aantal gemaild te hebben, kregen we als eerste een mail terug van Jan.. Inderdaad, een Nederlander. Dus de volgende dag op naar het hotel van Jan die met een Mexicaanse getrouwd is. De cursus werd gegeven door Ramon, een Mexicaan die gelukkig ook wat Engels sprak. Hij nam ons eerst mee naar de lokale markt, waar hij zelf ook elke morgen ingredienten koopt. Daarna gingen we terug naar het hotel, waar we gingen koken. We begonnen met jaja, je raadt het vast al; guacamole, maar wel Yucatan style ;-), daarna kip in bananenbladeren en zelf tortilla's maken; wat een hilariteit! Ook leerde hij ons uien te flamberen (of zoiets) op het vuur. Als toetje hadden we nacho's (die we ook zelf maakten trouwens), in kaneelsuiker met chocoladesaus. Inderdaad... superlekker!! Dus na veel lol en gezelligheid hebben we daar onze eigen gekookte lunch opgegeten.

's Avonds hebben we nog de prachtige maansverduistering gezien; mooi!

Daarna namen we de nachtbus naar Palenque, waar we een cabana (prive huisje) in de jungle regelden. Nou inderdaad... echt jungle.. we hoorden de howler monkeys in de verte, evenals veel vogels en krekels. De laatste dag vroeg Henk nog of ik wilde douchen. Nou nee, zei ik, heb ik gisteravond al gedaan. Ow mooi zegt hij, dan laat ik de schorpioen liggen.. O my god..!!! Lag er gewoon een schorpioen in de douche, die als ontbijt een mega kakkerlak aan het eten was. Die kakkerlak had Henk wel even weggeregeld, maar hij was bang dat de schorpioen een Maya reincarnatie was; dus die liet hij leven, haha. Alsof ik daar ooit zou gaan douchen.. Serieus!! Henk heeft er 'omheen' gedoucht, haha; held inderdaad!

Nadat we even geslapen hadden; altijd pittig zo'n nachtbus, gingen we de stad in. Daar heeft Henk zijn lange lokken ingeleverd voor Mexicaanse dreads. Staat hem super!! Hahaha, nee hoor, grapje, tondeuse op standje 1 en alles was eraf. Na de zweterige stad doken we nog even ons heerlijke zwembad in.

De dag erna gingen we op tour naar de ruines; gaaf!! Super indrukwekkend; het ligt middenin de jungle en ze hebben maar 15% gerestaureerd zeg maar, de overige 85% ligt nog onder/ in de jungle. Met een gids gingen we het park rond; leuk en indrukwekkend om alle Maya verhalen te horen; ze waren best luguber zeg! Als er iemand die nobel was overleed, moesten zeg maar 2 tot 6 mensen mee het graf in.. Aha.. Ook gingen we de jungle nog in om de ruines onder de bomen te bekijken; pffff wat een werk moet het geweest zijn die ruines te restaureren als we die oude tempels zien in de jungle; bedolven onder de takken, bomen en planten. Ook zagen we nog een howler monkey (een stille haha) en uiteraard weer een slang.

Na de ruines gingen we naar twee watervallen; de eerste daar konden we achterlangs lopen.. TJa, kletsnat natuurlijk :-). Daarna op naar de tweede; agua azul (vertaald blauw water), alleen was het meer agua marron.. Door de regen was het water helaas bruin. De waterval was er niet minder mooi door!

De dag erna zijn we met de bus naar San Cristobal gegaan; wat 5 uur zou duren.. Uiteindelijk hebben we er 9 uur over gedaan; gaar dat we waren!! Er waren overal protesten met mensen die de wegen blokkeren en dan geld vragen, vandaag dat de buschauffeur om reed langs de grote wegen; ook wel net zo veilig! Was alleen fijn geweest als we dat op dat moment geweten hadden.

Eenmaal aangekomen in San Cristobal, wat op 1200 meter hoogte ligt, was het een verademing; frisse lucht!! Letterlijk en figuurlijk! Even lekker douchen en de stad in; met een legging aan en een sjaal om en zelfs Henk de lange broek met een lang shirt. Maar wat lekker na 4 weken zweten!

Vandaag hebben we San Cristobal bekeken. We kwamen nog bij een walhalla uit; een souvenirmarkt waar ze je niet lastig vielen. Een verademing in vergelijking met de andere Mexicaanse steden waar ze elke keer roepen en schreeuwen naar je om maar naar hun kraampje of winkel te kijken; zo vermoeiend! Hier lieten ze gewoon je gang gaan en ze reageerden alleen als je ze iets vroeg.. Tja, je voelt m aankomen; inderdaad, ik ging helemaal los... Tasjes, doeken, armbandjes, enzovoort.. Leuk!!! Wel zielig waren de vele kinderen die op straat lopen en leuren met speelgoedjes, fluitjes, snoepjes om te verkopen en om schoenen te poetsen. Groot probleem hier.. Lastig om te zien!

Daarna zijn we nog naar San Juan Chamula geweest, waar we voor 70 cent met een lokaal busje heen reden. HIer hebben veel mensen nog een bepaald geloof waar ze allemaal dingen offeren in de kerk en die kerk kun je bezoeken. Wij gingen uiteraard naar deze kerk.. Interessant en mooi; heel groot met aan alle zijkanten tafels met honderden kaarsjes. Op de vloer lag een soort gras vermengd met dennennaalden en daartussen zaten groepjes mensen, die dat gras aan de kant geschoven hadden. Die mensen hadden allemaal kaarsen (rechtop gezet, op de tegels) neergezet en waren daarbij aan het bidden. Daarbij offerden ze water, coca cola, of serieus ook een kip. Zat daar een vrouw met een dooie kip bij die kaarsjes en daarnaast stak doodleuk nog een hoofd van een kip uit een zakje; levend nog.. DIe dus zijn mattie daar op de grond zag liggen.. zielig! Maar indrukwekkend om te zien.

Nu zitten we even te relaxen in ons hostel en we gaan zo even genieten van de lekkere koffie die hier te krijgen is. Men zegt de lekkerste van heel Mexico; dat moeten we natuurlijk even testen!

Het bleek inderdaad superlekkere koffie te zijn! Later die dag gingen we met de nachtbus naar Chetumal. We hebben er 16 uur over gedaan... Zucht, dat blijft toch echt vermoeiend die bussen.. Maar je moet er wat voor over hebben! Overal trouwens ook politiechecks; dan komen ze echt de bus in en vragen ze met name Mexicanen naar hun papieren/ ID. Er hangen her en der ook briefjes met van die drugsbazen die gezocht worden en waar je dan heel veel geld voor vangt. Wij vinden ze allemaal op elkaar lijken, dus hebben dat maar opgegeven, haha.. Al zouden we snel onze vakantie verdiend hebben!

Vandaag hebben we de prachtige laguna bacalar bezocht; met volgens de boekjes zeven kleuren blauw water; nou of het er zeven waren betwijfelen we, maar prachtig was het zeker!! Vanavond weer op een of andere kermis beland, maar de local margarita's hebben we laten staan ;-).

Morgen op naar Belize; weer een nieuw avontuur! Maar Mexico was super!!

Super bedankt voor de reacties trouwens; leuk om te lezen!  xx

1. Gé Zwols:
    5 oktober 2015
    Wat weer een leuke verhalen en mooie foto's. Het wordt wel een onvergetelijke reis. En fijn dat jullie nu die lekkere dingen kunnen koken. Ik reken met kerst op dat toetje, het ziet er heerlijk uit! Maar ik ga dan niet eerst een kip offeren in de kerk. Die plaatselijke dominees of priesters,of hoe ze maar mogen heten, hebben het er maar goed mee.
    En ik kan me voorstellen dat jullie die werkende kinderen zielig vinden. Is ook triest: die kids moeten naar school en spelen. Martine, jij en Irene vonden vroeger het al kinderarbeid als jullie een keer moesten afdrogen bij de afwas, ha ha!
    Blijf genieten en hou ons opde hoogt
  2. Cheryl:
    6 oktober 2015
    Hoi,

Wat weer leuk om te lezen! ook leuk de verschillende versies ;)
    Prachtige foto's, veel plezier samen

x Maurice, Cheryl en een knuffel van Vajèn
  3. Sandra:
    7 oktober 2015
    Zo houdt het willen-reizen-gevoel natuurlijk nooooiiiiittttt op!
    Bijzonder weer, vooral de tegenstellingen, dubbel....
    Geniet in Belize!