Argentina deel 2

13 november 2015 - Mendoza, Argentinië

Argentina part two

Regen is nooit leuk; niet als je thuis bent, maar ook niet op reis. Dus Mendoza begon met een valse start. Na een reis van 19 uur kwamen we namelijk aan in de regen en volgens de berichten zou het ook blijven regenen.. Tja, dat is reizen, dus dan maar onze plannen hierop aanpassen.

Gelukkig hadden we een heel leuk hotelletje geregeld, waarvan de zeer enthousiaste eigenaar Mariano voor de verandering ook nog een woordje Engels kon. Dus tja, Henk kon helemaal los gaan, hahaha.. Na een halve dag had Henk m ook door: 'nee, vraag jij dat maar, als ik iets vraag ben ik weer een half uur verder'. Jep, meet Mariano the owner :-). Maar.. je kan veel over hem zeggen, maar wat een gastvrije man. Hij ziet eruit alsof hij zo van een ranch weggelopen is; compleet met lang golvend haar in een laag staartje en een losse spijkerbroek. HIj regelde de was voor ons, regelde een gave rafttrip voor ons (tja, wat moet je anders doen in de regen) en wees ons alles aan op de map. Niks was hem te veel.

De dag erna werden we dan ook opgehaald door het raftteam. Het bleek dat er geen andere toeristen zo gek waren om in de stromende regen te gaan raften, dus waren we alleen met het team. Dit bleek te bestaan uit little John, die dus bijna 2 meter was en als gids zou fungeren op de raft. Verder hadden we een rookie-gids (leerling) die ook als tolk fungeerde. Nog een andere kerel en een Joaquin, de safety kayakker. Dit bleek een knakkertje van 20 te zijn, die al vijf jaar op de rivier leefde. De laatste keer dat ik rafte was in Uganda, en dat was iets te roeg, dus ik hoopte op een iets rustigere rivier. Ik had Henk uiteraard de verhalen verteld en die zag een beetje tegen de trip op volgens mij.. Maar na de safety instructies gingen we dan ook echt op pad en wow! Het was echt superleuk! De Argentijnen waren super aardig; we hadden veel lol en de rivier was wild, maar niet te! Henk vond het ook fantastisch! We wilden eigenlijk hier (we zijn nu in Bariloche opnieuw), maar dat bleek 144 euro pp te zijn; inderdaad, iets teveel van het goede.

Die avond zijn we op advies van Mariano naar een parrilla (steakhouse) gegaan, waar we belachelijk lekkere steak aten, met natuurlijk een wijn uit de omgeving; heerlijk!!

De dag erna gingen we met de bus naar Maipu voor de wine and bike toer. Mariano was zo lief om z'n buskaart uit te lenen, wat de boel iets makkelijker maakte. Hij had ook verteld dat we bus 172 moesten nemen, maar wij zagen op een andere bus ook Maipu staan, en gretig naar de wijntjes als we waren, klommen we daarin. Helaas werd dat gelijk afgestraft, want het bleek dat het helemaal de verkeerde bus was. Een uur en twee bussen verder kwamen we dan ook eindelijk aan bij onze bestemming; de fietsverhuur. We huurden twee fietsen en kregen een plattegrond mee met allemaal bodega's (wijnboerderijen); waar je voor een schappelijk bedrag wijn kon proeven (die daar gemaakt werd) en een toer kon krijgen. Fantastisch toch? Dus op naar nummertje 1, waar we een toer kregen over het land en in de kelders en alles leerden over de wijn. Daarna het belangrijkste; het proeven. Daarna fietsten we vrolijk naar de tweede, waar we lunchten met uiteraard een lekkere fles wijn. Daarna wilden we naar een grote bodega, alleen was Henks band weer eens lek. Maar ongelooflijk; die Argentijnen zijn zo aardig! Bijna voordat we het gemerkt hadden, had de man van de bodega de fietszaak al gebeld en 20 minuten later werd de fiets omgewisseld. Konden wij mooi nog even wijnen proeven in die 20 minuten.

Op naar de grote bodega met iets vertraging. Ik fietste als een gek (Henk moest er maar hard om lachen; dat ik zo hard fietste voor een flesje wijn hihi).. Zo hard, dat ik zelfs aangehouden werd door de politie.. Oooo oooo dacht ik... slinger ik nu al zo? Henk dacht dat ik aangehouden werd, haha... Wat bleek, we waren helemaal uit de route, en die aardige politieman wilde weten waar we op weg naar toe waren.. Bleek dat we de afslag gemist hadden. Dus die aardige man (toeristenpolitie) wees ons de weg. Veel te laat kwamen we aan bij de grote bodega (Trapiche); we hadden de toer gemist. Maarrrr we kwamen wel op tijd voor de proeverij (zeg nou zelf, wat is nou belangrijker?!). Je voelt m aankomen, t werd een heftige fietstocht. We eindigden bij een olijfolieproeverij, waar we helemaal los gingen op de broodjes met olijfolie (fietsen maakt hongerig ;-)), en waar je ook chocola kon proeven. Als afsluiter konden we likeurtjes proeven. Tja, daar zeg je toch ook geen nee tegen?! Dus een goed aantal uren na de start van de toer, leverden we compleet dronken de fietsen in om met de goede bus weer naar huis te gaan. Daar aangekomen knalden we op bed en vielen we als een blok in slaap, haha..

We hadden gelukkig nog net de bergtoer geregeld voor de dag erna. Want Henk wordt helemaal enthousiast elke keer als hij een 'dikke unit' (is berg) ziet :-). De Engelse toer zat helaas vol, dus we gingen lekker enthousiast met de Spaanse mee. De dag erna stonden we zeer vroeg op (gelukkig zonder kater; wat een beetje water en 12 uur slaap al met je doet). En het wachten werd beloond; het was een stralende zonnige dag en toen we Mendoza uit reden zagen we de wijnvelden met daarachter de witte bergen van de Andes;  mooi!! In de toer gingen we steeds dieper de Andes in, met uizicht op de Aconcagua; de hoogste berg van de Andes; 6800 meter hoog. Supermooi! Ook gooiden we met sneeuwballen en zagen we Inca ruines; mooie manier om Mendoza af te sluiten.

Na deze bustrip kropen we een nieuwe bus in, die ons in een schamele 19 uur naar Bariloche zou vervoeren. We kozen de luxere variant (tja, 19 uur he) en we hadden een brede stoel en zelfs rode wijn bij het avondeten dat in de bus werd opgediend. Het smaakte ook nog redelijk! Wat helemaal mooi was, is dat ze beginnen in het eerste uur van de reis met bingo. Uiteraarde in het spaans, wat goed oefenen is voor ons. De vorige keer hadden we helaas niks gewonnen. Maarrrr... inderdaad... met het teamwork van ons kwam het helemaal goed (ik vertaalde snel de getallen) en ja hoor; meneer Henk had gewoon BINGO! Dus we stapten de bus uit met een extra gewonnen flesje heerlijke wijn.

Bariloche was koud... Maar wel mooi; het is een stadje dat aan een meer ligt, omringd door besneeuwde bergtoppen. Dag twee sliepen we lekker uit en aten we 's middags heerlijke chocola; hierom staat Bariloche bekend. Vandaag hebben we mountainbikes gehuurd en hebben we een klein rondje (deel van meer) gefietst; super mooi! Maar wel koud hoor! Het is zo'n graad of 14, maar door een koude wind voelt het kouder aan. We hebben al even gekeken of we wat warme kleren kunnen shoppen hier; maar de prijzen zijn echt belachelijk hoog! Voor een windjack betaal jezo 200 euro; en dan nog niet eens een goed merk.

We hebben dan ook besloten om morgen weer terug naar Chili te gaan. Daar zullen we blijven tot vrijdag, waar we dan op de boot stappen. We hebben een ferry geboekt van Puerto Montt naar Puerto Natales (Zuid Chili), en de boot gaat tussen de fjorden van Chili door; vast mooi! We duimen dus voor mooi weer, want anders worden het drie dagen kaarten en boeken lezen.

Hopelijk is daar ook alles goed! Volgens mij is het daar warmer dan hier! Geniet van de Sinterklaasvoorbereidingen! Wij missen de pepernoten dit jaar..

xx!

PS foto's volgen

1. Gé Zwols:
    13 november 2015
    Wat fijn dat jullie het zo leuk hebben. En dat de wijn en likeur jullie goed smaakten. Nog een wonder dat jullie op de terugweg direct naar de juiste plek fietsten, ha ha. Ook mooi dat de meeste mensen die jullie op reis ontmoeten zo aardig en enthousiast zijn.
    Hopelijk breekt de zon door als jullie op de boot zijn, zodat jullie van al het moois kunnen genieten. We zullen duimen voor de zon.
    Hier is alles prima, hoewel we jullie wel missen.
    Blijf allebei genieten van alles en doe steeds voorzichtig.
    Dikke kus, mam.
  2. Cheryl:
    15 november 2015
    Wat een mooie foto's en verhaal. Klinkt als heerlijk genieten.
    Veel plezier nog
    xx
  3. Oswald Codfried:
    15 november 2015
    Zo! Wij zijn weer op de hoogte. Erg actief zijn jullie" ! Jullie ondernemen veel en hebben er ook plezier in en ook van. Veel gefietst . Ik denk dat Henk na terugkomst op de fiets naar zijn werk zal gaan. Ik wens jullie een voornamelijk droge tocht naar Puerto Natales. Daarna Vuurland!!!!!!!! Geniet van de koningskrabben!!! Blijf genieten en blijf voorzichtig.

Oswald
  4. Gebien Brinker:
    22 november 2015
    Had even tijd over. Ben weer bij. Wat een verhalen. Te mooi om waar te zijn. Hadden wij vroeger maar wat meer lef gehad. Ben niet jaloers. Blijf genieten. Dikke knuffel.