Chichen Itza, cenotes en onderwateravonturen

27 september 2015 - Mérida, Mexico

Nou daar zitten we dan; in ons spa-relax hotel in Merida (tja, je bent een budget reiziger of je bent het niet, haha). Ok, om eerlijk te zijn; we hadden het samen uitgezocht en het koste maar 26 euro voor 1 nacht met z'n 2-en; leek ons wel relaxed. Haha, nou schijn bedriegt.. Het hotel heeft 6 kamers en het spa gedeelte is achterin buiten; met een driehoekig zwembadje van 2 bij 2 met allemaal meuk wat erin drijft en het spa gedeelte is de ronde koepel-oven/ iglo-achtige unit, wat blijkbaar nog vanuit het maya tijdperk komt, zo ziet het er ook uit inderdaad :).. Maar daar kun je dus 's nachts in (of het moet m'n Spaans zijn dat ik het niet goed begrepen heb..), en dan doen ze hete kolen in het midden waardoor het gaat dampen; het sauna idee zeg maar. Mmmmm we slaan toch over denk ik (denk dat Henk er niet eens inkomt)..

Hij vertelde ook net dat al die Mexicanen hem aankljken.. Ook niet zo gek, de gemiddelde Mexicaan is zeg maar 160cm. Serieus.. in Nederland voel ik me vaak net iets kleiner dan gemiddeld, maar hier ben ik lang, dus inderdaad; Henk is giga ;-).

Maar we waren gebleven in Tulum; we zouden er 2 nachten blijven, maar het beviel zo goed dat we er 4 zijn gebleven. De tweede dag zijn we naar van de cenotes gaan fietsen (dat zijn waterbevattende grotten of poelen in Yucatan (zegt onze grote vriend Wikipedia). De eerste was best groot met aqua blauw water waar je op bepaalde plekken er gewoon in kon duiken, zo diep! Ook zwemmen constant visjes om je heen, leuk! In Nederland en andere landen betaal je grof geld voor van die visjes die aan je voeten knabbelen en hier eten ze gewoon van je voeten. Eerst schrok ik wel, voel je in een keer iets kriebelen, maar je went eraan. je kon nog door een grot zwemmen (aantal meter, andere kant kon je zien, waar vleermuizen inhingen... eng idee... maar wel ook mooi om te zien).

De tweede cenote was minder toeristisch maar juist hilarischer. Het waren rotsen met een gat erin, diameter van 8 meter ofzo, en het was iets van 5 meter diep, dus je kon er gewoon inspringen en dan met een trap (enorm gammel ding) eruit. En de geluiden die je hoorde als je erin sprong... Eng! Maar wel veel lol gehad!

Dag erna gingen we naar Ik kil, mega grote cenote die wel 50 (vijfitg!) meter diep is en die supermooi was! Daarna door naar chichen itza; een van de zeven wereldwonderen. Net toen we de bus uitstappen begon het te sputteren, maar de donkere wolken verraadden dat er meer aan zou komen. Dus 2 poncho's gekocht en hop het park in. En ja hoor, we zagen die piramide nog niet of het ging helemaal los. En nee, niet  een regentje zoals in Nederland, maar keiharde tropische regen, de hele tijd. De gids deed alsof het de normaalste zaak van de wereld was en bleef gewoon vertellen; mooi om te zien! En hij had niet eens een poncho aan; al hielp die ook voor  10 minuten en daarna waren wij ook helemaal doorweekt.. Gelukkig had ik die onderwatercamera mee, dus daar maar wat foto's mee gemaakt. Wel heel indrukwekkend bouwwerk om te zien! En leuk om van de gids de verhalen eromheen te horen.

Daarna bleef het regenen en we hadden al voor een extra nacht betaald, dus op zoek naar een plan B (jaja I&A). We besloten met een lokaal busje naar Akumal te gaan, want daar zouden veel schildpadden in de zee zitten. Daar aangekomen hebben we snorkelgear geregeld en een gids en gaan met die banaan. Hoe gaaf; we zagen heel veel schildpadden, van klein tot gigantisch en zelfs nog een mantaray gezien. Verder mooi koraal, een zeeslang en honderden visjes. Was zeker de trip waard!

Nu zijn we een plan voor morgen aan het maken, want inderdaad, zoals sommigen al zeiden is Merida nou niet echt een hele leuke stad om lang te blijven. Maar, we gaan morgen al  door naar Palenque.

Hopelijk is daar ook alles goed!

1. Bianca:
    28 september 2015
    En ik maar vertellen dat het zulk lekker weer in Nederland was, zitten jullie in de regen!
    Maar volgens mij is het sowieso wel genieten daar! X
  2. Sandra:
    28 september 2015
    Ik zei het al: jij schrijft zo leuk dushi!
    Heerlijke avonturen, super leuk om mee te maken voor jullie en mee te lezen voor mij! Geniet!
  3. Gé Zwols:
    28 september 2015
    Gelukkig dat er in die poel nog een reddingsbootje lag,ha ha, voor het geval die oude ladder het begaf.
    Weer prachtige avonturen en fijn, zo'n hotel met een geweldig welnessgebeuren. Ik zie jullie gezichten bij het zien van al dat moois al voor me: hiel dom kiek'n!
    Blijf lekker genieten en ons op de hoogte houden van al jullie belevenissen.
    Doe altijd voorzichtig!
    Dikke kus mam
  4. Ineke:
    29 september 2015
    nou ja beetje kinderachtig om niet de hete kolen in te duiken verder mooie belevenissen!!
    Heerlijk om niet alles van te voren in te plannen toch..?
    Liefs en brasa...
  5. Sophie:
    2 oktober 2015
    Ik herken de 'minder toeristische cenote' ! Mooi hè.... Zat ook een smal zwart gat waar je in kon springen....

Een zeeslang?!? Ieuw!!

Leuk om te lezen Henk en Martine!

Veel plezier in Palenque. Gaan jullie ook naar St Cristobal de las Casas??

Liefs!