Mexico, Mexi-iiiiiiii-cooooooo

24 september 2015 - Tulum, Mexico

Time flies; we zijn inmiddels alweer bijna een week in Mexico! Wat een cultuurshock zeg; met name na Cuba.. Ik moet zeggen; ik was ook een beetje naief denk ik ;-).. Ik had toch een beetje meer woestijn, toch ook iets jungle-igs, mannen met een snor en sombrero's en vrouwen die op de hoek van de straat een burrito bakken. Niks is minder waar.. Cancun daar begonnen we; mega toeristisch met op elke straathoek mintens 1 McDonalds, met daarnaast een Subway en een Starbucks. Maar ook werkend wifi; hoe fijn na 2,5 week geen wifi; stiekem ben je toch wel gewend aan altijd internet.

Wij besloten in Cancun downtown te blijven en kozen het eerste de beste redelijke en goedkope hotel met wifi toen we het busstation uitliepen. We bleven twee dagen in Cancun om de rest van de trip uit te stippelen en uit te zoeken. Met name wat betreft tickets en welke landen we nu wel en niet moesten bezoeken. Natuurlijk zijn we wel gelijk de eerste dag even uit eten geweest, hahaha, bleek de meest cliche-achtige toko van heel downtown Cancun, maar hoe mooi; compleet met mannen met sombrero's, biertjes met limoentjes en gekleurde tafelkleedjes en overal vlaggetjes met Viva la Mexico. We hadden een honger; dus bestelden we uiteraard de nacho's especial; nou Henk buffelde die zo even weg, daarna kwamen de burrito's en dit werd natuurlijk weggespoeld met een biertje met limoen en tequila. Na het voorgerecht kwam er een elftal Mexicanen binnen (die in tegenstelling tot de Cubanen dus wel allemaal op elkaar lijken; tussen 160-170 cm met een uitschieter naar 175 cm, weinig tot geen nek en rond hoofd), die allemaal een instrument hadden; gitaren in alle groottes en die begonnen natuurlijk la cucaracha te zingen en te spelen; hilarisch! We moesten natuurlijk ook op de foto met een grote bontgekleurde sombrero (daarna vragen ze hier 10 USD voor; inclusief afzichtelijk lijstje, wat gelukkig niet in onze backpack paste). Maar overheerlijk gegeten met name na de 2,5 week rijst en bonen en kip in Cuba.

En de supermarkten... alles is te krijgen hier; zelfs cactusbladen/ bomen (om te eten dan he).  Henk ging helemaal los bij het zien van al dat fruit en toen ik me omdraaide lag het mandje vol met mango's en kokoswater :-).

De tweede avond liepen we terug (na eetsessie deel twee in iets kleinere tent), en was er op het plein Mexicaans volksdansen (oftewel volksdansen inderdaad, maar dan in Mexico), iedereen was in het wit; de mannen met een witte hoed erbij en de vrouwen met bloemen op hun jurk met allemaal grote bloemen in hun haar. Jong en oud iedereen deed mee; leuk om te zien!!

De dag erna gingen we naar isla Mujeres. We liepen zwaar bepakt en bezakt van de boot af met 30++ graden en zweten ons helemaal gek; dus zo'n hostel zoeken voor een redelijke prijs is dan dramatisch. Toen een Mexicaans vrouwtje ons zag lopen stelde ze ons haar kamer voor. Na een beetje onderhandelen was de prijs meer dan mooi en het had alles wat we wilden dus prima. Pfffffff dag erna hadden we al spijt; het was oud en beetje viezig. En de tv (lees zo'n koelkast) hing op Mexicaanse hoogte; oftwel Henk stootte 100x per dag z'n hoofd eraan, met een hoop scheldwoorden als gevolg. Ook liep ik dag twee de badkamer binnen en zag ik een kakkerlak vrolijk dansen op m'n tandenborstel. Aha, die kunnen we dus ook wegsmijten dacht ik. Gelukkig had held-Henk het beest snel te pakken en was de badkamer kakkerlak-vrij..

Als we het al niet doorhadden in Cancun, dan werd het wel duidelijk in isla Mujeres; wat een Amerikanen overal zeg. En daar spelen ze natuurlijk op in, dus als je door de hoofdstraat liep dan was het: some souvenirs for you guys? Hey honeymooners, some silver for your wife? Or your mother-in-law? Hey amigo, some cigars? Daarbij werd Henk ook nog om de 25 meter gevraagd om sticky-icky (wiet blijkbaar, ik wist dat natuurlijk niet) of cocaine. Maar... het eilandje was leuk; er reden alleen taxi's en verder golfkarretjes en het strandje was mooi. Dag twee hebben we daar nog een snorkeltour gedaan; waar we vissen in alle kleuren en maten gezien hebben, evenals barracuda's. Ook was er een onderwater museum met beelden op ongeveer 10 meter; best creepy om te zien, maar ook wel gaaf.

Ik wilde graag nog naar de whalesharks (kun je mee snorkelen) op Holbox, maar het seizoen liep helaas tot 15 september, dus dat hadden we net gemist; balen!! Tijdens de toer hebben we nog een leuk Israelisch stel ontmoet, die we weer tegenkwamen in Playa del Carmen, waar we daar gezellig cocktails mee gedronken hebben.
Na isla Mujeres gingen we naar Playa del Carmen. Nou ik weet niet wat ik ervan verwacht had; maar dit niet.. My god, het was gewoon een soort van Amerikaans oord. Toen ik de H&M zeg werd ik stiekem een klein beetje gek (wilde graag roze shirtje mee, maar paste niet in backpack, uiteraard zit die er nu wel in (dank u H&M PdC)) en een prachtig wit shirt, haha. Zelfs Henk ging nog even los en kocht een paar nieuwe items :-).

Playa del Carmen was wel lekker relaxen en 's avonds cocktails onder de sterren met je voeten in het zand doet het altijd goed. Daarbij hadden we een heerlijk hostel met een geweldige douche, dus konden we even bijkomen na het isla-Mujeres-kamer-drama.

Vandaag zijn we met de bus naar Tulum gereden en ik lig nu op bed van het hostel met op de achtergrond een concert van de brulkikker. Die blijkbaar dikke vrienden is met 3 slangen die hier leven... Toen ik aan het douchen was kwam Henk naar me toe (was buiten aan het koken); of ik wel heel voorzichtig wilde doen, want hij was buiten dus slang 1 tegen gekomen... Hij was naar de eigenaar gegaan die dus doodleuk zei dat er hier 3 leven en dat ze niet dood mogen (aha, goed te weten). Maar er is gratis fietsverhuur hier, dus hebben als echte Nederlanders het mandje vanmiddag al volgeladen met een fles water en zijn de Maya ruines hier gaan bekijken; mooi! Aan de overkant is een mega supermarkt hier, dus deze dagen koken we lekker; perfect! Morgen gaan we naar de cenotes fiesten (grote waterpoelen (moet t ook eerst zien dan geloven)), en dan dag erna waarschijnlijk naar Chichen Itza.

Inderdaad; heerlijk genieten hier!!

1. Diana:
    24 september 2015
    Klinkt goed!! Vergeet Ik Kil niet, ook een cenote, vlakbij de ruïnes van Chichen Itza, heel mooi! Geniet ze daar! Groetjes,
    Diana
  2. Ineke:
    Lieve Martine y Henk
    Mooi beschreven het verschil tussen Cuba en Mexico en ook het genot van WiFi en mango's om te smullen...
    De omlijsting met foto's spreekt duidelijke taal leuk om mee te beleven!
    Liefs en groetjes XX
  3. Gé Zwols:
    24 september 2015
    Wat heerlijk te lezen dat jullie het zo mooi hebben. Het thuisfront vindt het ook fijn dat jullie vaak internet hebben.
    Martine, die kakkerlakken was je toch wel gewend in Curacao. Ik begrijp dat je er nog steeds een hekel aan hebt. Gelukkig dat je een stoere kerel bij je hebt.
    En super dat je weer een roze shirtje hebt, ha ha.
    Alweer bedankt voor jullie leuke verhalen, zo leven we steeds een beetje mee.
    Ga lekker door met genieten. Heel veel plezier samen!
    Dikke kus.
    Mam
  4. Oswald Codfried:
    Martine en Henk ,
    Ik reis met jullie mee. Heel prettig jullie prachtige verslag te lezen en te weten dat jullie behoorlijk genieten van jullie reis. De samenwerking lijkt prima! Henk verjaagd de kakkerlakken en Martine doet de rest. Groeten v Oswald
  5. Oswald Codfried:
    24 september 2015
    Foutje: Henk VERJAAGT de kakkerlakken en zorgt voor het eten en Martine doet de rest.. Groeten v Oswald
  6. Gebien Brinker:
    25 september 2015
    Wat een verhalen. Mooi mooi. Blijf genieten. Ben beetje jarloers.